Sprawna i skuteczna komunikacja mailingowa to potężne narzędzie nie tylko w dziedzinie PR i marketingu, ale to właśnie tam odgrywa ona kluczową rolę.
Żeby zostać mailingowym ninja, wcale nie trzeba posiąść tajemnej wiedzy na drogich kursach marketingowych. Przestrzeganie kilku podstawowych zasad przy wysyłce i przed nią nie tylko sprawi, że nasz mailing będzie skuteczny, ale pozwoli również zaoszczędzić cenny czas, który niestety to narzędzie pochłania. Ważne jest, żeby do wysyłki zabrać się we właściwy sposób i tym samym wywrzeć zamierzony efekt na naszym odbiorcy.
Swoją przygodę z mailem powinniśmy zacząć od stworzenia własnej bazy mailingowej. Kupowane bazy często nie sprawdzają się za dobrze. Określmy dokładnie swoją grupę docelową i unikajmy masowego wysyłania maili. Takie działanie zwiększa prawdopodobieństwo trafienia wiadomości do spamu. Należy unikać również wysyłania maili zbyt często. Zmęczeni nadmiarem wiadomości klienci, w trosce o swój spokój najprawdopodobniej oznaczą nasz adres jako spam, albo jeśli używamy newslettera, usuną subskrypcje.
Ważny jest nagłówek. To pierwsza rzecz, jaką widzą odbiorcy. Dobrze, żeby przykuwał uwagę i zachęcał do kliknięcia po więcej. Ponad 50% odbiorców decyduje o losie maila tylko po przeczytaniu samego tytułu. Wszelkie treści brzmiące jak typowa reklama z pewnością nie pomogą nam osiągnąć zamierzonego efektu. Niektóre firmy otrzymują nawet 100 maili dziennie. Oczywiste jest, że nie przeczytają wszystkich. Musimy więc zrobić wszystko, żeby przykuć uwagę odbiorcy i sprawić, by przeczytał właśnie nasz mail.
Czytanie maili wielokrotnie przed wysyłką i sprawdzanie działania wszystkich załączonych linków to priorytet. Błędy takie jak literówki czy niedziałające załączniki mogą negatywnie wpłynąć na nasz wizerunek i pozbawią nas profesjonalizmu. Warto sprawdzić wysyłany tekst w internetowych korektorach, służących do sprawdzania pisowni, takich jak np. ortograf albo languagetool
Nie bójmy się narzędzi. We współczesnym mailingu mamy duże pole do popisu, a nasze maile wcale nie muszą być nudne i kojarzyć się z biurokracją. Wysyłanie maili w formie grafik czy szablonu może bardzo uatrakcyjnić wysyłaną treść i przyciągnąć odbiorcę. Takie szablony można stworzyć samemu lub pobrać gotowe, przystosowane do edycji. Forma ta świetnie się sprawdzi w mailu z ofertą firmy. Jeśli korzystamy z Gmaila, można wykorzystać również wiele ciekawych funkcji, które oferuje. Gmail umożliwia nie tylko kategoryzowanie i uporządkowanie własnych maili, ale ma też kilka ciekawych opcji do wysyłki. Narzędziem godnym uwagi z pewnością jest wtyczka Streak, która pozwala śledzić wysłany mail. Funkcja ta nie tylko informuje nas, kiedy ktoś odczyta naszego maila, ale pokaże również o której godzinie, ile razy oraz z jakiego miejsca mail był oglądany. Jest to niezastąpione narzędzie przy wysyłce ważnych maili, na których dotarciu i przeczytaniu najbardziej nam zależy.